CRM-systeem: waarom en welke heb ik nodig?

door Adrine Bandari op 28 november 2021
Een bedrijf kan bijna niet zonder een CRM-systeem. Waarom? Omdat een CRM-systeem alles een stuk makkelijker maakt voor binnen de organisatie en de klantrelatie. Wie wil dat nou niet? De meeste bedrijven die overwegen een CRM-systeem aan te schaffen, zijn vooral op zoek naar een manier om de kwaliteit en de duur van hun relatie met klanten te verbeteren en te bouwen aan loyale klanten. Dat betekent dat ze hun belangrijkste bedrijfsprocessen willen verbeteren: het beheren van contactinformatie en het stroomlijnen van de relatie met hun klanten. Lees in onze blog alles over waarom je een CRM-systeem nodig hebt en welke wij adviseren om aan te schaffen.

Inhoudsopgave:
Wat is een CRM-systeem?
Waarom heb ik een CRM-systeem nodig?
Strategie voor het kiezen van een CRM-systeem
Top 5 CRM systemen


Wat is een CRM-systeem?

Customer Relationship Management (CRM) is een proces waarin de interacties met klanten beheerd worden. Hierin wordt data-analyse toegepast om grote hoeveelheden data te bestuderen. Met een CRM-systeem houd je overzicht van deze data, beheer je verkoopkansen en onderhoud je goede onderlinge relaties.


Waarom heb ik een CRM-systeem nodig?

Door de juiste gegevens vast te leggen en toe te passen in marketing, sales en service kun je processen versnellen en verbeteren. Al deze activiteiten kun je vastleggen in een CRM-systeem waardoor je effectiever en efficiënter de markt bewerkt. Er zijn veel voordelen zodra je een goede database opbouwt en kennis van klanten vastlegt in een CRM-systeem, namelijk:

  1. Bieden van ondersteuning aan marketing, sales en service
  2. Goed afgestemde marketing- en sales funnel
  3. Systematisch werken aan het binnenhalen van nieuwe opdrachten en onderhouden van huidige opdrachten
  4. Betere positionering naar je organisatie en naar klanten toe
  5. Het kiezen van bepaalde marketingstrategieën en marketingmiddelen door doelgroep segmentatie
  6. Effectievere en doelgerichte marketingcampagnes opstellen en uitsturen
  7. Je boodschap en contactfrequentie afstemmen op je doelgroep
  8. Processen optimaliseren


Strategie voor het kiezen van een CRM-systeem

Omdat het CRM-systeem het hart vormt van een organisatie, is het belangrijk om een CRM-strategie op te stellen en een plan te maken voor de uitrol hiervan. Het vraagt namelijk om een aanpassing van de mensen binnen een organisatie. Ook moet er veel data vastgelegd worden. Hieronder hebben we een lijst met aandachtspunten voor het kiezen van een CRM-systeem:

  1. Allereerst is het belangrijk om te bedenken wat het doel is voor jouw organisatie. Wat wil je hiermee bereiken?
  2. Maak vervolgens een checklist met de belangrijke voordelen en functionaliteiten waarover een CRM-systeem moet beschikken. Kleine tip: ongeacht welke voordelen en functionaliteiten belangrijk zijn voor jou op dit moment, adviseren wij om ook naar de toekomst te kijken. Je moet namelijk blijven nadenken over de doelen die je hebt gesteld en in welke mate jij je bedrijf nog wilt laten groeien de komende jaren. Het CRM-systeem moet hier ook een belangrijke bijdrage aan leveren.
  3. Ook moet een CRM-systeem vanzelfsprekend prettig werken voor de gebruiker(s). Kijk daarom ook naar hoe gebruiksvriendelijk het is.
  4. Worden er vanuit de organisatie minimale eisen gesteld aan gegevensbeveiliging? Zo ja, wat zijn die eisen en past dit binnen het CRM-systeem?
  5. Als laatst is het inventariseren van het budget een belangrijke factor. Soms zijn het geen eenmalige kosten, maar terugkerende kosten, afhankelijk van wat je nodig hebt. Bekijk daarom eerst naar je huidige budget en vervolgens welk periodiek budget er over is voor zaken als een abonnement, extra functionaliteiten, ondersteuning en onderhoud.


Top 5 CRM systemen

Het selecteren van het juiste CRM is niet gemakkelijk. Er zijn namelijk vele CRM-pakketten in de markt. We helpen je graag op weg met onze top 5 CRM systemen:

Salesforce
Het is misschien wel de bekendste CRM op de markt en het is een uitstekende keuze voor veel klanten, vooral voor grote bedrijven of bedrijven met veel groeiambitie.

Hubspot
Hubspot is te gebruiken voor zowat elk bedrijf dat er is. Het heeft een uitgebreide gratis editie die de meeste betaalde CRM's op de markt overtreft. Daarnaast kun je het gebruiken in je marketing-, verkoop- en klantenserviceteams.

Exact
Met Exact heb je alles geïntegreerd en geautomatiseerd in 1 pakket. Dit betekent dat alle informatie over klanten, producten, maar ook financieel zoals facturatie en debiteuren, direct voor handen is in 1 CRM systeem, ook in de app.

Pipedrive
Pipedrive is een vrij jonge speler op de CRM-markt die zich richt op het beheren van accounts en verkoopkansen vanuit een cloud oplossing. Daarnaast is Pipedrive ontzettend gebruiksvriendelijk. De tool richt zich vooral op het klein- en middenbedrijf en is vergeleken met andere tools minder uitgebreid in functionaliteiten. 

Teamleader
De eenvoud en snelheid is kenmerkend bij het gebruik van Teamleader. Daarnaast kun je dankzij de uitgebreide aanpassingsopties een CRM-omgeving creëren die volledig past bij de behoeften van je bedrijf.
Terug naar boven