Thuiswerken is tegenwoordig steeds meer het nieuwe normaal. De grootste uitdaging bij het thuiswerken is goede communicatie en coördinatie met anderen. Je kunt niet even snel langs het bureau van je collega’s lopen of je team om wat te vragen bij de koffiemachine. Toch kun je met deze 3 softwaresystemen het thuiswerken een stuk effectiever maken.
In dit artikel:
➤
Software voor online vergaderen en samenwerken➤
Software voor planningen➤
Software voor urenregistratie➤
Meer tips om effectiever thuis te werken➤
Conclusie
Software voor online vergaderen en samenwerken
Eén van de dingen waarover mensen zich zorgen maken is dat er minder sociaal contact is met collega’s en minder samengewerkt kan worden. Echter kunnen bepaalde systemen de communicatie aanzienlijk bevorderen. Door daarnaast het thuiswerken te combineren met werken op kantoor, waar mogelijk, heb je een fijne afwisseling.
Nu zijn veel zakelijke vergaderingen tegenwoordig online. Wij gebruiken voor al onze online vergaderingen Microsoft Teams, zowel voor interne als externe vergaderingen. Je kunt hier gemakkelijk documenten delen, presenteren en bespreken. Daarnaast biedt Microsoft Teams andere uitgebreide mogelijkheden voor online vergaderen met 1 op 1 gesprekken, je team, een aantal (externe) projectgroep leden en zelfs voor een live event/webinar voor maximaal 10.000 deelnemers
Software voor planningen
Een taaksoftwaresysteem helpt je om een project op te delen in verschillende taken. Elke taak kan afzonderlijk worden ingedeeld, geprioriteerd op basis van het status van dat project. In
Jira kun je projecten beheren. Uit eigen ervaring weten we dat Jira een handige tool is om mee te werken. Je team kan dit systeem gebruiken om de ontwikkeling van een product te coördineren, een project te volgen, een helpdesk te beheren en meer, afhankelijk van je vereisten. Het systeem kan ook worden geconfigureerd en aangepast aan de behoeften van jou en je team. Met Jira heb je een aantal voordelen, zoals:
- Goede ondersteuning bij Agile werken
- Heldere projectstatistieken
- Workflow management
- Duidelijk overzicht in projecten
Software voor urenregistratie
Met een software voor urenregistratie kunnen bedrijven de gewerkte uren van hun medewerkers vanaf een afstand bijhouden en vastleggen. Met
Exact kunnen medewerkers direct en makkelijk hun urenregistratie doen, via een app op hun smartphone of tablet, maar ook via hun laptop. Verder kun je de urenregistratie direct koppelen aan je boekhouding. Met de urenregistratie van Exact kun je onder andere:
- Makkelijker uren verantwoorden aan de klant en factureren
- Inzicht krijgen in de voortgang van verschillende projecten
- Inzicht krijgen in de productiviteit van medewerkers
De urenregistratie van Exact is geschikt voor verschillende branches: van architecten- en reclamebureaus tot bouw- en IT-bedrijven.
Meer tips om effectiever thuis te werken
Wat op kantoor vanzelfsprekend is, moet je nu vaak zelf organiseren. Hiervoor hebben wij een aantal makkelijke tips om direct op te pakken:
Allereerst is het belangrijk om een gezonde werkplek te hebben. Zowel een goede houding als een goed bureaustoel hebben is essentieel. Je eetstoelen zijn waarschijnlijk ergonomisch niet zo goed afgesteld als je bureaustoel op kantoor. Ga je er dan acht uur op zitten werken, dan kun je klachten opbouwen.
Daarnaast is het belangrijk om regelmatig te pauzeren. De hele dag achter je computer zitten binnen 4 muren kan soms slecht zijn voor je humeur en productiviteit.
Als laatst is het belangrijk dat de internetverbinding goed beveiligd is. De verbinding kan versleuteld worden met een VPN.
Conclusie
Thuiswerken kan een uitdaging zijn. Door gebruik te maken van bovenstaande tools kun je het jezelf of je collega’s een stuk aangenamer maken. Wil je nog meer weten over deze tools of andere tools? Neem gerust
contact met ons op.