Marketing automation en CRM-tools nemen enorm toe in populariteit. De standaard nieuwsbrieven zijn verleden tijd. Tegenwoordig kun je met slimme e-mailmarketing van ActiveCampaign kijken naar de interesses en het gedrag van contacten zodat jouw e-mailmarketing een stuk effectiever wordt.
Uit eigen ervaring kunnen wij zeggen dat wij ActiveCampaign met veel plezier en succes gebruiken. Het is een van de weinige spelers die alle functionaliteiten en gemakkelijke automatiseringen biedt om alles op gang te zetten.
Inhoudsopgave: ➤
Wat is ActiveCampaign?➤
Wat kun je met ActiveCampaign?➤
ActiveCampaign functionaliteiten➤
Voordelen ActiveCampaign➤
Nadelen ActiveCampaign➤
Aan de slag met ActiveCampaign
Wat is ActiveCampaign?
ActiveCampaign is een marketing automation software met CRM voor e-mailmarketing waarmee je contacten kunt beheren en deals kunt bijhouden. Doordat alles geautomatiseerd en gepersonaliseerd kan worden, stuur je de juiste boodschap naar de juiste persoon op het juiste moment. Het helpt kleine- en middelgrote bedrijven de groei te versnellen door de kracht van e-mailmarketing, marketing automation en automatisering van verkoop en CRM te combineren. Hierdoor kunnen jouw marketing- en verkoopprocessen zorgen voor meer verkopen en loyale klanten.
Wat kun je met ActiveCampaign?
ActiveCampaign is een uitgebreide tool waar CRM-functionaliteit centraal staat en waar je e-mailmarketing campagnes en marketing automation kunt opzetten. ActiveCampaign is er dus niet alleen om je email te automatiseren, maar om heel de customer experience te activeren. Je kunt namelijk met ActiveCampaign in iedere fase van de klantreis uitingen sturen en bijhouden. Hierbij geldt natuurlijk: hoe meer gegevens je hebt van prospects en klanten, hoe effectiever en efficiënter je ze kunt benaderen. Om je daarbij te ondersteunen biedt ActiveCampaign veel verschillende functionaliteiten aan, waar we wat dieper op ingaan in het volgende stuk.
ActiveCampaign functionaliteiten
ActiveCampaign beschikt over veel handige functionaliteiten om jouw werkzaamheden een stuk aangenamer te maken. Hieronder bespreken we een groot deel van deze functionaliteiten. Als je meer wilt weten kun je altijd contact met ons opnemen.
Marketing automation Een automatisering is een combinatie van triggers, acties en logica waarmee marketing- en verkoopprocessen geautomatiseerd worden. ActiveCampaign is een uitblinker in marketing automation vergeleken met andere tools. Zo zijn er verschillende functionaliteiten om je automatisering vorm te geven. We bespreken de opties hieronder:
Allereerst kies je een trigger voor de automatisering. Zie hieronder een kleine greep van de triggers:

Vervolgens kun je kiezen uit verschillende acties (verzendopties, voorwaarden en werkstroom, contacten, CRM, verkoopteam en CX-apps). Deze acties zijn zeer eenvoudig te gebruiken. Dankzij de uitgebreide support en trainingen van ActiveCampaign kun je hier op een fijne en duidelijke wijze mee aan de slag.
Geavanceerde rapportages van de uitingen
Het analyseren van data is essentieel om te leren van je verzonden mailings en het rendement van je uitingen. Zo kun je de inzet van jouw communicatie continue verbeteren.
Met de rapportages binnen ActiveCampaign zie je eenvoudig hoeveel e-mails zijn afgeleverd, hoeveel ontvangers het bericht geopend hebben en bijvoorbeeld of ze doorgeklikt hebben naar je website of webshop.
Geïntegreerde formulieren en landingspagina’s
Formulieren zijn de deuren waardoor een contact in jouw klantenbestand kan komen. Zonder het gebruik van formulieren zou het niet mogelijk zijn om gegevens van contactpersonen te verzamelen en te gebruiken. Hierbij is het belangrijk dat je expliciet toestemming krijgt van een contact om ze te benaderen.
Contact & Lead Scoring
Met contact scoring kun je de kwaliteit van jouw contacten achterhalen en aan de hand daarvan bepaalde uitingen sturen. Des te hoger de score die jij toekent aan een contact door bepaalde waarden, des te waardevoller het contact.
Conditionele content
Met conditionele content kun je de inhoud van een e-mail aanpassen per contant op basis van bepaalde voorwaarden. Op die manier kun je gepersonaliseerd e-mails sturen en kunnen jouw contacten de gewenste content ontvangen.
Personalisatie tags
Naast conditionele content kun je ook gebruik maken van personalisatie tags om e-mails te personaliseren. Hieronder hebben we een aantal personalisatie tags opgesomd:
E-mail |
%EMAIL% |
Voornaam |
%FIRSTNAME% |
Achternaam |
%LASTNAME% |
Volledige naam |
%FULLNAME% |
Telefoonnummer |
%PHONE% |
Organisatie |
%ORGANIZATION% |
Contact lijst |
%LISTNAME% |
Verschillende integraties Met meer dan 860+ apps kun je verbinding maken met de tools die het meest geschikt zijn voor jouw organisatie. Voorbeelden van integraties zijn Google Analytics, Facebook, Zapier, Shopify, Salesforce, Wordpress en Woocommerce.
Email segmentatie Met email segmentatie kun je op basis van de informatie die je hebt een contact nog gerichter benaderen, op basis van interesses, gedrag of bepaalde acties. Als iemand bijvoorbeeld een bepaalde tag heeft of een bepaalde website of pagina heeft bezocht kun je diegene benaderen met een uiting. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is site tracking activeren door een klein stukje code op je website te plaatsen.
Een ander bekend voorbeeld is het verlaten winkelmandje. Je kunt dan geautomatiseerd een e-mail sturen met bijvoorbeeld een korting of herinnering om de bestelling te plaatsen. Verder kun je ook inspelen op basis van hoe actief of inactief een bepaald contact binnen een bepaalde periode is geweest.
Splittesten Zowel voor campagnes als voor automatiseringen kun je splittesten gebruiken. Door gebruik te maken van splittesten kun je je campagne optimaliseren en kies je de best werkende variant.
CRM Met een Plus pakket kun je gebruik maken van het CRM-systeem van ActiveCampaign. Zo kun je informatie van je contacten door heel de klantreis vastleggen. Verder kun je door middel van automatiseringen een taak toevoegen aan een deal wanneer een bepaalde actie heeft plaatsgevonden.
Website berichten Vanaf het Professional pakket kun je gebruik maken van website berichten. Deze berichten worden alleen getoond aan je ActiveCampaign contacten. Verder kun je zelf bepalen waar je het bericht op je website wilt tonen en op welke pagina(s).
Voordelen ActiveCampaign
- ActiveCampaign is te gebruiken voor iedere type organisatie. Het is interessant voor zowel E-commerce, als B2C en B2B bedrijven.
- Daarnaast biedt ActiveCampaign in tegenstelling tot andere systemen meer mogelijkheden voor geautomatiseerde e-mails en segmentatie waardoor je nog beter kunt inspelen op de persoonlijke interesses en het gedrag van je contacten. Hierdoor worden je e-mails beter geopend en doorgeklikt.
- Door de grafische interface is het zeer gebruiksvriendelijk en makkelijk om zelf geautomatiseerde campagnes op te stellen.
- Eenvoudig te integreren met verschillende systemen, zoals Wordpress, Woocommerce en Elementor PRO.
- Uitgebreide data tracking.
- Gratis data migratie vanaf andere e-mailmarketing platforms.
Nadelen ActiveCampaign
- Een nadeel van het automatiseren van al je uitingen is dat het op het begin veel tijd in beslag neemt. Echter heb je hier later alleen maar profijt van want dan heb je geen omkijken meer naar de verschillende uitingen, bijstellen is namelijk makkelijk.
- Verder is op het gebied van CRM ActiveCampaign niet te vergelijken met andere CRM-oplossingen. Daarin is ActiveCampaign minder uitgebreid. Wil je liever een andere CRM-systeem, lees dan onze blog met onze top 5 CRM systemen.
Aan de slag met ActiveCampaign
Wil jij aan de slag met ActiveCampaign om je marketing automation naar een hoger niveau tillen en meer verkopen te realiseren? Bekijk hier het aanbod en kies wat het beste bij jouw organisatie past. Er is een light, plus, professional en enterprise pakket.